Vaikka Merituulentiellä on jo muutaman
kuukauden ajan edetty aitausten rajaamilla reiteillä, tähänastiset katutyöt
ovat olleet vasta valmistautumista uusien kiinteistöjen rakentamiseen ja
varsinaiseen katurakentamiseen. Syksyn tullen liikenne siirtyy Merituulentiellä
sen pohjoiskaistoille ja metrokorttelin rakennustyömaan kohdalla kiertotielle.
Kesän ajan liikenne on kulkenut
metrokorttelin kohdalla hieman mutkitellen aivan työmaa-aitojen vierestä. Jatkossa
työmaan edusta rauhoitetaan, sillä tien alla alkaa uuden alikulun rakentaminen.
Väliaikainen kiertotie rakennetaan Riihitontunpuistoon
syys-lokakuussa. Kiertotie näkyy kuvassa vihreällä ja se on merkitty numerolla
2. Tämä ajojärjestely metrokorttelin
kohdalla kestää noin vuoden ajan. Myös bussit kulkevat kiertotietä pitkin.
Rakentamisen aikana Merituulentien bussipysäkit sijaitsevat noin kuvassa
esitetyn numeron 2 kohdalla.
Liikenne siirretään Olarinluoma-nimisen kadun
ja Haukilahdenkadun välillä kauemmas metrokorttelin työmaasta siksi, että Merituulentien
alitse rakennetaan metrokortteliin johdattava alikulku, Rälssitilanportti. Alikulkutunneli
näkyy kartassa katkoviivalla Olarinluoman laidassa ja se on merkitty numerolla
6.
Numero 1B kertoo Merituulentien
parantamisesta Olarinluomasta itään. Työ kestää tästä syksystä ensi vuoden
syksyyn.
Tulossa näyttävä tunneli metrokeskukseen
Merituulentien alittava nykyinen alikulku
puretaan, ja uusi tunneli syntyy hieman lännemmäksi. Uusi alikulku johdattaa
metroaseman lippuhalliin.
Uusi alikulku on näyttävä rakennelma.
Tunneliin pääsee sekä jalan että polkupyörällä, ja maan alle rakennetaan 200
polkupyörän pyöräparkki. Eteläsuunnasta tunneliin ajetaan spiraalimaisen rampin
kautta. Sen rinnalla on jalankulkijoita varten portaat.
Olarinluoman varressa on kesän aikana
valmistauduttu alikulun rakentamiseen putkitusten ja ponttiseinien
rakentamisella. Kun katurakentaminen alkaa syksyllä, myös Olarinluoman
liikennejärjestelyt muuttuvat. Olarinluomalta ei enää ole mahdollista kääntyä
vasempaan Tapiolaan päin. Kääntyminen ei ole myöskään mahdollista
Merituulentieltä Olarinluomalle Olarin suunnasta tultaessa. Rakennustöiden
aikana korvaavina yhteyksinä toimivat Kotitontuntie ja Riihitontuntie.
Liikenne siirtyy Merituulentien pohjoiskaistoille
Katutöitten päästessä syksymmällä alkuun Merituulentiellä
tehdään kaistamuutoksia: liikenne siirretään kadun pohjoisen puoleisille
kaistoille. Järjestely kestää noin vuoden verran, ja tänä aikana tien eteläpuoli
rakennetaan valmiiksi. Syksyllä 2016 liikenne siirretään eteläisille kaistoille
ja pohjoispuoli kunnostetaan.
Töitten aikana kaistajärjestelyt pysyvät
pääpiirteissään samantyylisinä kuin tähänkin asti, mutta
kääntymiskaistajärjestelyt muuttuvat hieman.
Katutyöt, kuten myös uusien kiinteistöjen
rakentaminen, keskittyvät ensivaiheessa Gräsanojan ja Kotitontuntien välille.
Kartan numerot kertovat töistä seuraavasti:
1A: Merituulentietä parannetaan
Olarinluoma-kadusta länteen. Työ kestää tästä syksystä vuoden 2017 syksyyn.
1B: Merituulentietä parannetaan
Olarinluoma-kadusta itään. Työ kestää tästä syksystä ensi vuoden syksyyn.
2: Riihitontunpuistoon rakennetaan
kiertotie.
3: Niittykadun siirto. Työ valmistui
keväällä.
6: Kevyenliikenteen alikulkutunneli
Rälssitilanportti. Työ aloitettiin kunnallistekniikan osalta kesän alussa, ja
alikulkua rakennetaan ensi vuoden syksyyn asti.
8: Uusi meluseinä valmistuu Gräsanojalle
ensi vuoden kesään mennessä.
10: Metrokeskuksen työmaa.
12: Omistus- ja vuokra-asuntojen kortteli
Haukilahdenkadun risteyksessä.
Uusi Merituulentie työntyy pohjoisemmas
Kadunrakennustöitten aikana Merituulentietä
nostetaan, ja hankkeen valmistuttua tien
linjaus kulkee pari metriä nykyistä pohjoisempana.
Kevyenliikenteen väyliä levennetään kadun
etelä- ja pohjoisreunoilla, ja pyörätie ja jalkakäytävä erotetaan toisistaan
omiksi kaistoikseen.
Niittykumpua halkoo parin vuoden kuluttua lehmusbulevardi
Merituulentietä parannetaan paitsi
teknisesti, myös yleisilmeeltään. Katusuunnittelun on tehnyt Espoon kaupungille
Ramboll Finland Oy, jolla on pitkä kokemus infra- ja liikennerakentamisesta.
Niittykummun ilme kohentuu tulevaisuudessa reippaasti sekä uusien
rakennusten että katusuunnittelun ansiosta, kertoo projektinjohtaja Markus
Saari Espoon kaupungilta (kuvassa vasemmalla.)
Vaikka katurakentaminen on vasta alkutekijöissään, suunnitelmien tasolla
kokonaisuus on hallussa viimeistä silausta kuten vihertöitä myöten. Rambollin ryhmäpäällikkö
Jyrki Oinaanojan (kuvassa oikealla) mukaan Merituulentiestä rakennetaan
lehmusten reunustama bulevardi, ja Haukilahdenkatua reunustavat tulevaisuudessa
tammet ja pihlajat. Alueella suositaan muitakin lehtipuita kuten rauduskoivua.
Yleiskuvasta tulee tyylikäs, mikä kannattaa pitää mielessä työmaitten pölyn
laskeutumista odotellessa.
Uusia katuja Haukilahdenkadun molemmin puolin
Myös Haukilahdenkadulla ja sen varressa
tapahtuu paljon. Uusien katujen rakentamisen vuoksi Haukilahdenkatu halkaistaan
keskeltä, ja liikenne siirretään vaiheittain kadun puolelta toiselle.
Työnaikaiset järjestelyt jatkuvat noin puolitoista vuotta.
Kartan numero kertovat töistä seuraavasti:
4: Haukilahdenkatu uusitaan Merituulentien
ja Niittyportin välillä. Kadulle tulee lisää kaistoja ja kaksi uutta risteystä.
5: Haukilahdenkadun molemmin puolin
rakennetaan tämän vuoden syksystä ensi vuoden syksyyn uusia katua: Niittypuistonkuja,
Niittysillankulma ja sekä jatke nykyiselle Niittyportille.
7: Uusi Niittyportin silta mahdollistaa
Niittyportti-nimisen kadun jatkumisen Haukilahdenkadun länsipuolelle. Nykyinen
kevyenliikenteen alikulku muuttuu myös ajoneuvoliikenteelle sopivaksi. Uutta
alikulkua ja katuyhteyttä pitkin pääsee metroasemalle ja sen
pysäköintitiloihin.
9. Metrokeskuksen (numero 10) ympärille syntyy
uusi puisto, Niittypuisto. Sen rakentaminen jatkuu vuoteen 2017.
12.
Merituulentien ja Haukilahdenkadun kulmaan nousee omistus- ja
vuokra-asuntojen kortteli.
13. Espoon Asuntojen vuokra-asuntoja rakennetaan
vuoteen 2018 asti.
Katurakentaminen ulottuu laajalle alueelle.
Kuvassa on näkyvissä kuitenkin vasta ensivaihe. Niittykumpu uudistuu
laajemmallakin alueella ja sen vetovoima kasvaa. Kuvan katutöitten ja
metrokorttelin valmistuttua nykyisen Niittytorin kauppakeskuksen tilalle rakennetaan
asuinkerrostalojen kortteli, joka on merkitty karttaan numerolla 11.
Katurakentamista edelsi kunnallistekniikan rakentaminen
Tähänastiset liikennejärjestelyt Merituulentiellä
ja sen lähiympäristössä ovat johtuneet kunnallistekniikkaan liittyvästä katurakentamista
kuten vesihuoltoon ja kaukolämpöön liittyvistä töistä. Kunnallistekniikka
uusittiin kesän aikana vastaamaan alueen tulevia tarpeita ja parantamaan
hulevesien kulkeutumista viemäriverkostoon erityisesti metroaseman
läheisyydessä.
Alueella on ollut tulvaongelmia, joten
suuret hulevesiratkaisut olivat tarpeen. Tuleva katurakentaminen ottaa huomioon
paremman sade- ja sulamisvesien hallitsemisen: Merituulentien ajorataa nostetaan
ylemmäs, jotta katu ei tulvisi jatkossa. Kevyenliikenteen väylät kulkevat nykyisin
matalalla tasolla, joten niitä korotetaan samaan korkotasoon ajoradan kanssa. Pinnan
korotuksia tehdään myös uusilla tonttialueilla.
Kadunrakentamisessa hyödynnetään
lähialueitten työmailta saatavaa kivimursketta. Tällaista synergiaetuja
rakentamiseen tuovat esimerkiksi länsimetron ja Blominmäen jätevedenpuhdistamon
työmaat. Suuri ja hankala työ, Carunan
muuntoasemalta tulevien sähkölinjan siirto ja kaapelointi, on jo takana, samoin
suuri osa kaukolämmön runkolinjojen siirroista.
Parin vuoden kuluttua Länsiväylältä pääsee
helposti Niittykummun metrokeskukseen ja sen kaupallisten palvelujen pariin.
Kuvan alareunassa Länsiväylä ja Haukilahdensolmu erottuvat vaalean harmaina.
Uusista asuinkortteleista on helppo lähteä liikkeelle niin metrolla kuin autolla,
jos Niittykummusta enää muualle mielii.