Kaistojen uusiminen, siltojen ja
alikulkujen rakentaminen sekä muut Niittykummun kadunrakennusurakkaan kuuluvat työt
ovat edenneet sujuvasti aikataulussa. Esimerkiksi metron liityntäliikenteen
pysäkit valmistuvat hyvissä ajoin, vaikka metroliikenne ei alakaan alkuperäisen
suunnitelman mukaan elokuun puolivälissä. Autoilijoitten on syytä olla tarkkana
elokuussa, sillä Merituulentien ajojärjestelyihin tulee jälleen muutoksia.
Metron liityntäliikenteen bussipysäkkien
rakennustyöt olivat loppusuoralla jo heinäkuussa, vaikka metron koeliikenne
alkaa tämän hetken tiedon mukaan vasta tammikuussa 2017. Liikennöinnin
alkamisen aikataulu täsmentyy lokakuussa. Merituulentien molemmin puolin metrokeskuksen
eteen on rakennettu uudet pysäkit syöttöliikennettä varten. Heinäkuussa tehtiin
muun muassa pysäkkikivien saumausta.
Kiveystyöt olivat käynnissä myös
metrokeskuksen edustalla. Kuvassa maapintaisena näkyvä kaistale vaaleiksi
laatoitettujen pintojen välissä valmistuu pyörätieksi. Kadunrakennustöissä koko
Niittykummun uuden keskustan alueella otetaan hyvin huomioon kevyt liikenne ja
metroaseman saavutettavuus kävellen ja polkupyörällä.
Kävelijät ja pyöräilijät voivat
tulevaisuudessa alittaa Merituulentien Rälssitilanportti-nimisen
alikulun kautta. Alikulun levein kohta on 30-metrinen halli, johon tulee
polkupyöräparkki. Pyörän voi jättää säältä suojaan, ja alikulusta voi kävellä
yhdyskäytävään, joka johdattaa metron lippuhalliin.
Rälssitilanportin eteläpään sisäänkäynti on
spiraalin muotoinen. Kuvan pyöreä, puinen rakenne on valumuotti, jota käytetään
apuna spiraalin betonivalussa. Rakenteen sisälle tulee sekä portaat että
pyöräluiska. Etualalla kuvassa näkyy valmiiksi valettu polkupyörähallin
kattolaatta.
– Rälssitilanportin betonirakenteista on
tehty yli puolet, ja teräsrakenteiden teko on aloitettu konepajalla. Teräsosia
tulee esimerkiksi spiraalin kattorakenteeseen. Merituulentien liikenne kulkee
jo osin alikulun päältä, kertoo Graniittirakennus Kallion työmaainsinööri Jaana
Hjelm.
Niin autoilijat kuin kevyenliikenteen
väylien käyttäjät ovat joutuneet puikkelehtimaan eri työmaitten ja vaihtuvien
reittien puristuksessa. Kävelijät ja pyöräilijät voivat tarkistaa suositellut
kulkureitit opastetauluista, joita on useissa paikoissa, muun muassa
Niittytorin edustalla, Merituulentiellä ja Haukilahdenkadulla. Työmaainsinööri
Jaana Hjelm näyttää mallia.
Autoliikenne
siirtyy elokuussa eteläkaistoille
Merituulentien eteläiset kaistat on saatu
kunnostettua ja reitti on niillä suorempi kuin tähän asti. Elokuussa
autoliikenne siirtyy kokonaisuudessaan uusituille eteläisille kaistoille
kumpaankin suuntaa ajettaessa. Tämä tarkoittaa sitä, että Tapiolan suunnasta
tuleva liikenne lakkaa kulkemasta Riihitontunpuistoon tehdyn väliaikaisen
kiertotien kautta. Samalla kadunrakentaminen siirtyy pohjoisille kaistoille, ja
katua parannetaan samaan tapaan kuin eteläkaistoilla on tehty viime kuukausien
ajan.
Uusittujen kaistojen viereen on eteläpuolella
valmistunut myös uusi kevyenliikenteen väylä, jossa kävelijöitten ja
pyöräilijöitten osuus on erotettu harmaalla kiveyksellä.
– Pohjoispuolen autokaistojen parannustyön
aikana uudistamme myös Olarinluoma-kadun ja Merituulentien risteyksen.
Olarinluoma-katua nostetaan metrin verran ylemmäs ja siihen syntyy ylämäki
Merituulentielle tultaessa. Kaduissa oli jo ennestään tasoero, ja
Merituulentien kaistojen uusiminen nostaa eroa ennestään. Ylämäkiratkaisulla
tiet kohtaavat samassa linjassa, Jaana Hjelm selvittää.
Haukilahdenkadulla
ajetaan uuden sillan päällä
Myös Haukilahdenkadun rakennustöissä ollaan
uudessa vaiheessa. Kadun itäpuolelle rakennettu uusi silta on otettu käyttöön,
ja työt ovat siirtyneet kadun länsipuolelle.
Samalla kun Haukilahdenkadun länsipuolella
rakennetaan uutta siltaa, vanha kevyenliikenteen väylä kadun alapuolella
levennetään autoliikenteelle sopivaksi. Kevyt liikenne on ohjattu työn ajaksi
kulkemaan Haukilahdenkadun yli.
– Sillan alla joudutaan tekemään kaapeli-
ja putkisiirtoja, joten kevyt liikenne on ohjattu kiertotielle. Alikulku
pyritään avaamaan kävelijöille ja pyöräilijöille koulujen alkamiseen mennessä,
onhan Niittykummun koulu aivan vieressä ja alikulku koululaisille tärkeä
reitti, Jaana Hjelm sanoo.
Kuvassa on meneillään siltakantta
kannattelevien pilareitten valumanttelien rakentaminen. Etelämpänä valut ovat
jo käynnissä eli betonia ruiskutetaan pilareitten puisiin
manttelimuotteihin.
Uusi Niittyportin silta mahdollistaa
Niittyportti-nimisen kadun jatkumisen Haukilahdenkadun ali sen länsipuolelle.
Niittyportti-katu sillan länsipuolella ollut rakenteilla jo kuukausia, ja osa
pintarakenteistakin on jo valmiina. Katu liitetään itäpuoliseen
Niittyportti-katuun kuitenkin vasta siltatyön edettyä riittävän pitkälle.
Haukilahdenkadun alittava kevyenliikenteen
alikulku metrokeskuksen kohdalla on sekin edistynyt aikataulun mukaan.
Niittysillankulman ja metrokeskuksen yhdistävän alikulun betonityöt ovat
valmiit.