Vaikka Niittykummun uudesta kauppakeskuksesta
on valmiina vasta lattia, nyt jo tiedetään, että kauppakeskus tarjoaa valmistuessaan
monipuoliset palvelut päivittäiseen asiointiin sekä mukaviin hengähdyshetkiin.
Arkisten ruokaostosten lisäksi siellä voi esimerkiksi juoda kahvit, lounastaa,
napata mukaan monenlaista patongista pizzaan ja huollattaa hiuksensa. Todella
helppoa asiointi on niille, jotka asuvat tornitaloissa kauppakeskuksen
yläpuolella tai vieressä. Ja metrohan kiitää kahteen suuntaan kauppakeskuksen
alla.
Tältä näyttää uuden kauppakeskuksen
pohjaratkaisu etelän suunnasta katsottuna. Merituulentie kulkee kokonaisuuden
pohjoispuolella ja Haukilahdenkatu itäpuolella oikealla. Kaikki
päivittäispalvelut löytyvät katutasosta. Kauppakeskuksen suurimmat liiketilat
on varattu K-Supermarketille ja S-Marketille. Molemmilla
päivittäistavaraliikkeillä on käytössään suurin piirtein yhtä paljon tilaa,
reilut 1600 neliötä.
Muut liikkeet sijaitsevat markettien
välissä kauppakäytävien varrella. Asiakkaita palvelevat esimerkiksi R-kioski,
Robert’s Coffee, Espresso House, Kotipizza, Subway, kiinalainen ravintola,
lounas-/iltaravintola, Alko, luontaistuotemyymälä ja kukkakauppa.
Valkoisella merkittyyn kauppakäytävään on
kulku niin etelä- kuin pohjoissuunnasta, ja asiakkaat pääsevät käytävälle myös
hissillä parkkitiloista. Metroon menijät löytävät metroasemalle johdattavat
liukuportaat pääkäytävän pohjoispäästä.
Kauppakeskus valmistuu alkuvuodesta 2017 ja parantaa alueen palvelutarjontaa.
Alimmat
kerrokset hahmottuvat
Niin parkkitilojen kuin Niittyhuipun rakennustyömaat
ovat edenneet maan alta katutasoon. Tällä korkeudella tehdään samaan aikaan
myös kauppakeskusta ja Asunto Oy Espoon Niittytori 3:a eli matalampaa
tornitaloa.
Etelän suunnasta nähtynä kokonaisuus
näyttää tältä. Oikeassa laidassa näkyvien maanalaisten parkkitilojen ja
Niittyhuipun kellariosuuden rakentaminen on ollut hidasta, sillä ne vaativat
jämerät perustustyöt. Molempien tornitalojen ensimmäiset kerrokset edellyttävät
niin ikään vaativaa paikallavalua, joka tehdään pitkälti käsityönä. Perustusten
ja alimpien kerrosten on oltava sitä vakaammat, mitä useampia kerroksia niiden
päälle rakennetaan.
Niittyhuippu vaatii tästä syystä noin
kuukauden aikaa kerrosta kohden aina kolmanteen kerrokseen asti, mutta alkaa
kevään edetessä nousta nopeampaan tahtiin. Elementtirunkovaiheessa päästään jopa
vajaan kahden viikon rytmiin asuntokerrosta kohden.
Ahdas
työmaa vaatii sovittelua
Työmaa-aitojen ulkopuolelta ei välttämättä
hahmota, kuinka ahtaat paikat sisäpuolella on. Kun samassa kulmauksessa tehdään
kahta tornitaloa, parkkitaloa, kauppakeskusta ja metroasemaa, kulkuväylät
käyvät kapeiksi. Työmaata puristavat eri
puolilta myös kadunrakennustyömaat ja alikulun teko työmaan länsipäähän.
Monen toimijan tarpeet ja logistiikan järjestäminen onkin yksi työmaan suurista haasteista. Kuorma-autot ja työkoneet pujottelevat kapeilla poluilla, ja kuormien saapumiselle on tehtävä tarkat varaukset. Rakentajat pitävätkin tiuhaan palavereja logistiikan sovittelusta ja urakkarajoista.
Kauppakeskuksessa asennetaan seuraavien
kuukausien aikana elementtejä, ja vesikaton pitäisi valmistua kesän korvalla.
Sen jälkeen käynnistyvät sisätyöt ja julkisivun rakentaminen.
Asunto Oy Espoon Niittytori 3:ssa eli 12-kerroksisessa tornitalossa ei ole maanalaisia kerroksia, joten rakentaminen on nopeampaa kuin Niittyhuipussa. Rakentaminen aloitettiin viime vuoden lopulla, mutta kiinteistön väestönsuojan rakenteet alkavat olla valmiita, ja elementtityötkin ovat päässeet käyntiin. SRV rakentaa taloa SATOlle vuokrakohteeksi. Portailla työmaapäällikkö Jarmo Kinnunen tavanomaisella työmaakierroksellaan.
Talvikaudella 12-kerroksisen tornin työmaalla
tehdään vielä muottilaudoituksia ja raudoituksia. Raudoittajilla pitää
kiirettä, sillä noin kuukauden kuluttua talon alaosalla pitäisi olla selkeä
muoto.
Sisätiloista näkyy siellä täällä jo
aihioita. Tässä asennetaan holvitukia kannattelemaan teräspalkkeja, joiden
päälle valetaan aikanaan seuraavan kerroksen lattia.
Niittytori 3:n eteen rakennettava alikulku Rälssitilanportti helpottaa aikanaan Merituulentien alittamista ja tuo jännittävän spiraalimaisen elementin tornitalon edustalle. Rakentamisvaiheessa paikat ovat ahtaat myös tällä alueella, sillä samasta kulmauksesta pyrkivät kuorma-autot tunnelityömaalle ja elementtirekat tornitalojen ja kauppakeskuksen työmaille. Rakentaminen on myös tiivistä neuvottelemista ja yhteispeliä monen osapuolen kanssa.