torstai 31. maaliskuuta 2016

Katurakentaminen valmistelee tietä tuhansille uusille asukkaille


Laajat kadunrakennushankkeet Niittykummun keskustassa liittyvät paitsi metrokeskuksen avaamiseen ja uusiin asuintaloihin sen ympäristössä, myös muuhun rakentamiseen alueella. Asuntorakentaminen laajenee myös Merituulentien pohjoispuolelle, ja Espoon kaupungin tavoitteena on, että puolen kilometrin säteelle Niittykummun ytimestä rakennetaan viiden vuoden kuluessa 6000 uutta asuntoa.


Niittykummun kadunrakennustyömaitten valvojana Espoon kaupungilla toimiva Juha Hännikäinen (vasemmalla) ja Niittykummun alueen rakentamisesta vastaava tuore projektinjohtaja Jarmo Kulmala kertovat, että Merituulentien pohjoisen puolen autoliikkeille etsitään parhaillaan uusia sijoituspaikkoja.

– Yksi vaihtoehto autoliikkeiden uudeksi sijoittumispaikaksi on Hannuksenpelto, mutta Niittykummunkin alueella on tonttivaihtoehtoja kauempana metrokeskuksesta. Jos autoliikkeiden ja maanomistajien kanssa päästään yhteisymmärrykseen, visiona on kaksi, kolme kokonaista korttelia ja kookkaitakin asuinrakennuksia nykyisille liikepaikoille. Myös Merituulentien eteläpuolelle Niittykallion alueelle on suunnitteilla uutta kerrostaloasumista, Jarmo Kulmala kertoo.

Kulmala aloitti kaupungin palveluksessa tammikuussa ja toimii myös Tapiolan keskustan rakentamisen projektipäällikkönä.


Metrokeskuksen lähituntumassa olevat tontit, esimerkiksi kuvassa näkyvä alue Merituulentien pohjoispuolella, soveltuvat Niittykummun uudistuessa parhaiten asuinkäyttöön. Kaupunki lisää asumisen mahdollisuuksia reippaasti laajemmallakin alueella, sillä visiona on entistä huomattavasti kaupunkimaisempi ympäristö.

– Kaupunkimaiseen kerrostaloasumiseen soveltuvia alueita on esimerkiksi Merituulentien varressa Niittykummun paloasemalta Tapiolaan päin. Lisäksi asumista suunnitellaan Outokummun kortteliin, jonne alustavan suunnitelman mukaan jäisi jäljelle nykyisiä toimistorakennuksia pari kappaletta. Muu tontti varattaisiin asumiselle, Kulmala kertoo.


Myös Teboilin huoltoasema vaihtaa paikkaa. Sille on etsitty korvaavaa tonttia Olarinluoman pohjoispäästä Kokinkyläntien läheisyydestä. Huoltoaseman paikalle Olarin kirkon edustalle rakennetaan aukio nimeltä Gräsantori. Sen alle kaivetaan toistasataa asukas- ja liityntäpysäköintipaikkaa. Gräsantorille on tulossa taideteos, ja taiteellinen linja jatkuu myös metrokeskukseen vievässä alikulussa Rälssitilanportissa.


Kuvassa Rälssitilanportti näkyy punaisena ja alittaa keltaisella merkityn Merituulentien. Alikulun seinille suunnitellaan taidetta, joka soveltuu kylmään kadunalustilaan. Taiteilijaa ei ole vielä valittu.

– Rälssitilanportin rakentaminen on edennyt suunnitellussa aikataulussa. Kun metro alkaa liikennöidä elokuussa, alikulusta on valmiina noin puolet. Tunneli voidaan ottaa käyttöön kesällä 2017, Juha Hännikäinen toteaa.

Muutos nykyisen kauppakeskuksen risteykseen

Ajaminen Merituulentiellä vaatii tällä hetkellä erityistä keskittymistä, ja nykyisiin ajolinjoihin tottuneiden kannattaa valpastua entisestään huhtikuussa, kun ajojärjestelyt muuttuvat hieman Niittytorin kauppakeskuksen risteyksessä.


– Teemme tässä liikennevaloristeyksessä pieniä ajolinjojen siirtoja ja tien tasauksen nostoa. Ajolinjojen väliaikaiset muutokset koskevat Niittykatua. Kohdassa on silloin väliaikaisesti vain yksi ajokaista kahden sijaan. Syynä on se, että alueen läpi vedetään huhtikuussa kaapeli- ja putkilinjoja, selvittää Espoon kaupungille katu-urakkaa tekevän  Graniittirakennus Kallion työmaainsinööri Jaana Hjelm.

Seuraava suuri muutos tapahtuu elokuussa, kun katurakentaminen siirtyy vaiheeseen kaksi. Se tarkoittaa liikenteen siirtämistä kulkemaan pitkin Merituulentien eteläisiä kaistoja, jotka ovat nyt työn alla. Liikenne alkaa kulkea metrokeskuksen vieressä eteläisiä kaistoja pitkin molempiin suuntiin, ja pohjoisilla kaistoilla alkavat parannustyöt.

– Vaiheessa kaksi Merituulentie tulee helpommaksi ajaa, sillä tie on silloin lähes suora. Lisäksi liikenneympyrä poistuu Merituulentien ja Haukilahdenkadun risteyksestä, ja tilalle saadaan valoristeys, Juha Hännikäinen mainitsee.

Uusi silta valmisteilla Haukilahdenkadulla

Haukilahdenkatua pitkin Niittykumpuun saavuttaessa silmiin pistää suuri sääsuoja, jonka alla valmistuu uusi, entistä leveämpi siltarakenne.


Niittyportin silta mahdollistaa sen alla kulkevan nykyisen kevyenliikenteen väylän leventämisen sopimaan myös autoliikenteelle. Sillan itäpuolella oleva Niittyportti-niminen katu jatkuu tulevaisuudessa myös Haukilahdenkadun länsipuolelle ja johdattaa metrokeskukseen. Ensivaiheessa rakennetaan sillan itäpuoli, sen jälkeen liikennejärjestelyt vaihtuvat ja sillanrakennus alkaa Haukilahdenkadun länsipuolella.


Sääsuojan alla näkyy valmiiksi valettu silta. Huhtikuussa suojan sisällä alkavat vesieristystyöt kansirakenteen kuivuttua. Telttaan puhalletaan lämmintä ilmaa kuivumisen edistämiseksi. Pintarakenteita päästään tekemään myöhemmin keväällä.


Tähän asti kävelijöitten ja pyöräilijöitten käytössä ollut alikulku muuttuu melkoisesti. Silta-aukko levenee ja sen molemmin puolin rakennetaan uusia ramppeja.


Hiljattain valettu silta on 35 metriä pitkä ja noin 13 metriä leveä. Työmaainsinööri Jaana Hjelm kertoo autoliikenteen mahtuvan sen alle hyvin molempiin suuntiin. Taustalla Niittykummun koulu.


Uusi ja vanha silta Haukilahdenkadun alla. Vanhaa voidaan vähitellen alkaa purkaa.

Niittykummun yleisilme kohentuu

Niittykummun alueen projektinjohtaja Jarmo Kulmala on erityisen iloinen siitä, että alueen yleisilme kohentuu ja että elinkaarensa päässä olevat liikerakennukset korvataan uudella rakennuskannalla. Hänen mukaansa Espoo tarjoaa näinä aikoina valtavasti mahdollisuuksia, ja erilaisia hankkeita on vireillä paljon.


– Espoo vastaa nyt huutoon, jonka mukaan pääkaupunkiseudulle tarvitaan lisää asuntoja. Jos Niittykumpu ei olisi saanut omaa metroasemaa vaan Urheilupuistosta seuraava asema olisi ollut Matinkylä, Niittykummun houkuttavuus olisi kärsinyt. Metroaseman myötä uusia asuntoja on tulossa runsaasti ja koko Niittykummun alueen kiinnostavuus kasvaa.

Kulmala näkee myös, että uuden metroaseman ja kauppakeskuksen yhteyteen rakennettavat tornitalot tuovat Niittykumpuun persoonallista tunnistettavuutta.

– Niittyhuipusta tulee Niittykummun maamerkki. Olen tyytyväinen siitä, että SRV on nähnyt mahdollisuuden asuintornin rakentamiselle. Asuintornihankkeita kariutui paljon menneinä vuosina, ne jäivät vain suunnitteluasteelle. Niittyhuippu vaikuttaa myös arkkitehtonisesti kunnianhimoiselta.

– On hienoa, että Suomessa rakennetaan nyt paljon. Oli aika, jolloin nostokurki oli Suomen harvinaisin lintu. Nyt sitä näkyy etenkin pääkaupunkiseudulla laajalti, Kulmala sanoo.