maanantai 25. tammikuuta 2016

Tulevaisuutta tehdään korkeuksissa ja maan alla


Niittykummussa tapahtuu näinä aikoina enemmän kuin silmä katutasolla tavoittaa. Niittysillankulmassa Haukilahdenkadun ja Merituulentien risteyksessä on saavutettu korttelin ensimmäisen kiinteistön vesikattovaihe. Samaan aikaan kun Niittysillankulmassa työskennellään katolla, Haukilahdenkadun toisella puolella mallataan jo metroaseman taidetta maan alla.


Niittysillankulman työmaa on hyvin aikataulussa, vaikka tammikuun alkupuolen säät, kovat pakkaset ja pari tiheän pyryn päivää, eivät olleet rakentamisen kannalta ihanteelliset. Työvaiheissa vuoroteltiin säitten mukaan.

– Yli 15 asteen pakkasessa nosturin käyttö vaikeutuu, ja pyry puolestaan tuo niin katolle kuin koko työmaalle lunta, jota on kolattava jatkuvasti pois. Kun katolla ei voitu täysimittaisesti työskennellä, teimme sen sijaan seuraavien kohteitten elementtien asennusta mahdollisuuksien mukaan, kertoo työmaapäällikkö Markku Lukkari SRV:ltä.

Vesikattovaiheessa olevaa kiinteistöä SRV rakentaa Varmalle. SATOlle rakennettavan identtisen viisikerroksisen talon kellarikerros on valmistunut, ja ensimmäisen kerroksen elementtiasennus on alkanut. Molempiin taloihin tulee vuokra-asuntoja. Kolmanteen rakennukseen näitten takana on tulossa SRV:n omistusasuntoja. Perustukset ovat valmiit, ja tontilla on alkanut kellarin seinäelementtien asennus.


Niittysillankulmassa ilmanvaihtohuone tehdään talojen katoille. Vesikattovaihe on tästä syystä hieman tavanomaista vaativampi, ja talvisen sään vuoksi konehuonealueen ylle päätettiin rakentaa sääsuoja. Kuvassa on meneillään teltan telineitten pystytys.

Kun päälle saatiin pressu, telttaan voitiin asentaa kaasulämmitys. Lumen ja jään sulettua valu- ja muuraustöitä päästiin tekemään lähes kuivissa oloissa.

– Telttaratkaisu katolla ei ole kovin tavanomainen, omalla urallani se on käytössä ensimmäistä kertaa. Suojakatoksen lämmössä kaatolattian valaminen ja harkkomuuraukset onnistuvat hyvin. Itse konehuone koostuu kolmesta suurelementistä ja on kooltaan 7 kertaa 12 metriä, Markku Lukkari kertoo.


Aivan Merituulentien ja Haukilahdenkadun kulmassa sijaitsevassa Varman kiinteistössä aletaan pian asentaa ikkunoita ylimpään eli viidenteen kerrokseen. Se mahdollistaa lämmön kytkemisen päälle ja sisätöitten täysimittaisen käynnistymisen. Jo tähän mennessä on voitu valmistella kosteitten tilojen kaatolattioitten valuja. Keväällä, aikataulun mukaan huhtikuussa, alkaa parvekelasitusten runkojen asentaminen. Kaikkien parvekkeitten lasittaminen puoltaa paikkaansa vilkkaasti liikennöidyssä ympäristössä.

Maitohorsma itää maan alla

Viereisellä metrotyömaalla käväistiin jo suorastaan kesäisissä tunnelmissa, kun laiturialueen seinille tulevasta taideteoskokonaisuudesta tehtiin malliasennus.


Kuvataiteilija Mari Rantasen yhdessä aseman arkkitehtien Pekka Leskelän ja Taru Niskasen kanssa suunnittelema teos muodostuu yli kahdesta tuhannesta metallilevystä. Teoksen värit tulevat maitohorsman punaisesta ja ruohon vihreästä, jotka vievät ajatukset niittyyn ja näin aseman nimeen Niittykumpu. Teos asennetaan molempien laituriseinien yläosaan ja se tekee asemasta helposti tunnistettavan. Koeasennuksessa seinälle nostettiin vasta pieni pala antamaan mielikuvaa mittasuhteista. Valokuva: Länsimetro Oy.


Valmis teos on mittava, sillä se on koko asemalaiturin pituinen niin itä- kuin länsisuuntaan. Kun mennään kohti hektistä Helsinkiä, valitaan raide, jonka tausta on punavoittoinen. Kotiasemalle palaava saapuu vihreämmän sävyiselle seinustan raiteelle. Siitä metrojuna jatkaa Matinkylään. Havainnekuva: Arkkitehtitoimisto HKP Oy.

Kaikki länsimetron asemat saavat yksilöllisen ilmeen, jonka avulla asema saa oman identiteetin. Näin matkustajien on helppo hahmotta kulkua maan alla ja nousta junasta oikealla asemalla.

Niittykummun aseman yhteyteen on rakenteilla ostoskeskus ja kaksi tornitaloa asuinkäyttöön. Kauppakeskuksessa alueen asukkaita ja muita aseman käyttäjiä palvelee kaksi päivittäistavarakauppaa, ja tulossa on tiloja myös erikoisliikkeille. Metroaseman lippuhalli sijaitsee ostoskeskuksen alakerrassa. Metroasemalle pääsee paitsi katutasosta, myös Merituulentien alittavasta alikulkutunnelista Rälssitilanportista.