Niittykummussa tapahtuu näinä aikoina
enemmän kuin silmä katutasolla tavoittaa. Niittysillankulmassa Haukilahdenkadun
ja Merituulentien risteyksessä on saavutettu korttelin ensimmäisen kiinteistön
vesikattovaihe. Samaan aikaan kun Niittysillankulmassa työskennellään katolla,
Haukilahdenkadun toisella puolella mallataan jo metroaseman taidetta maan alla.
Niittysillankulman työmaa on hyvin
aikataulussa, vaikka tammikuun alkupuolen säät, kovat pakkaset ja pari tiheän pyryn päivää, eivät olleet rakentamisen kannalta ihanteelliset. Työvaiheissa
vuoroteltiin säitten mukaan.
– Yli 15 asteen pakkasessa nosturin käyttö
vaikeutuu, ja pyry puolestaan tuo niin katolle kuin koko työmaalle lunta, jota
on kolattava jatkuvasti pois. Kun katolla ei voitu täysimittaisesti työskennellä,
teimme sen sijaan seuraavien kohteitten elementtien asennusta mahdollisuuksien
mukaan, kertoo työmaapäällikkö Markku Lukkari SRV:ltä.
Vesikattovaiheessa olevaa kiinteistöä SRV
rakentaa Varmalle. SATOlle rakennettavan identtisen viisikerroksisen talon
kellarikerros on valmistunut, ja ensimmäisen kerroksen elementtiasennus on
alkanut. Molempiin taloihin tulee vuokra-asuntoja. Kolmanteen rakennukseen
näitten takana on tulossa SRV:n omistusasuntoja. Perustukset ovat valmiit, ja
tontilla on alkanut kellarin seinäelementtien asennus.
Niittysillankulmassa ilmanvaihtohuone
tehdään talojen katoille. Vesikattovaihe on tästä syystä hieman tavanomaista
vaativampi, ja talvisen sään vuoksi konehuonealueen ylle päätettiin rakentaa
sääsuoja. Kuvassa on meneillään teltan telineitten pystytys.
Kun päälle saatiin pressu, telttaan voitiin
asentaa kaasulämmitys. Lumen ja jään sulettua valu- ja muuraustöitä päästiin
tekemään lähes kuivissa oloissa.
– Telttaratkaisu katolla ei ole kovin
tavanomainen, omalla urallani se on käytössä ensimmäistä kertaa. Suojakatoksen
lämmössä kaatolattian valaminen ja harkkomuuraukset onnistuvat hyvin. Itse
konehuone koostuu kolmesta suurelementistä ja on kooltaan 7 kertaa 12 metriä,
Markku Lukkari kertoo.
Aivan Merituulentien ja Haukilahdenkadun
kulmassa sijaitsevassa Varman kiinteistössä aletaan pian asentaa ikkunoita
ylimpään eli viidenteen kerrokseen. Se mahdollistaa lämmön kytkemisen päälle ja
sisätöitten täysimittaisen käynnistymisen. Jo tähän mennessä on voitu
valmistella kosteitten tilojen kaatolattioitten valuja. Keväällä, aikataulun
mukaan huhtikuussa, alkaa parvekelasitusten runkojen asentaminen. Kaikkien
parvekkeitten lasittaminen puoltaa paikkaansa vilkkaasti liikennöidyssä
ympäristössä.
Maitohorsma
itää maan alla
Viereisellä metrotyömaalla käväistiin jo
suorastaan kesäisissä tunnelmissa, kun laiturialueen seinille tulevasta taideteoskokonaisuudesta tehtiin
malliasennus.
Kuvataiteilija
Mari Rantasen yhdessä aseman arkkitehtien Pekka Leskelän ja Taru
Niskasen kanssa suunnittelema teos muodostuu yli kahdesta tuhannesta
metallilevystä. Teoksen värit tulevat maitohorsman punaisesta ja ruohon vihreästä,
jotka vievät ajatukset niittyyn ja näin aseman nimeen Niittykumpu. Teos
asennetaan molempien laituriseinien yläosaan ja se tekee asemasta helposti
tunnistettavan. Koeasennuksessa seinälle nostettiin vasta pieni pala antamaan
mielikuvaa mittasuhteista. Valokuva: Länsimetro Oy.
Valmis
teos on mittava, sillä se on koko asemalaiturin pituinen niin itä- kuin
länsisuuntaan. Kun mennään kohti hektistä Helsinkiä, valitaan raide, jonka
tausta on punavoittoinen. Kotiasemalle palaava saapuu vihreämmän sävyiselle
seinustan raiteelle. Siitä metrojuna jatkaa Matinkylään. Havainnekuva: Arkkitehtitoimisto
HKP Oy.
Kaikki länsimetron asemat saavat yksilöllisen ilmeen, jonka avulla asema
saa oman identiteetin. Näin matkustajien on helppo hahmotta kulkua maan alla ja
nousta junasta oikealla asemalla.
Niittykummun aseman yhteyteen on rakenteilla ostoskeskus ja kaksi
tornitaloa asuinkäyttöön. Kauppakeskuksessa alueen asukkaita ja muita aseman
käyttäjiä palvelee kaksi päivittäistavarakauppaa, ja tulossa on tiloja myös erikoisliikkeille.
Metroaseman lippuhalli sijaitsee ostoskeskuksen alakerrassa. Metroasemalle
pääsee paitsi katutasosta, myös Merituulentien alittavasta alikulkutunnelista
Rälssitilanportista.