Niittykummun läpi viime aikoina kulkeneet
sen tietävät: katurakentaminen on käynnistynyt laajassa mitassa niin
Merituulentiellä kuin Haukilahdenkadulla. Espoon kaupungille katu-urakkaa
tekevä Graniittirakennus Kallio on päässyt kiinni myös siltarakenteiden
valmisteluun. Siltoja muodostuu alueelle kaikkiaan neljä uutta, ja lisäksi yhtä
vanhaa levennetään.
Merituulentien liikenne on saatu siirrettyä
pohjoisen puoleisille kaistoille suunnitelmien mukaisesti, ja eteläisten
kaistojen asfaltti ja sen alapuoliset kerrokset on jo pitkälti kaivettu pois. Tien
länsipäässä alkoi joulukuussa rakenteen
vahvistaminen uusilla kerroksilla.
Samanaikaisesti alueella on käynnissä
kaapelilinjan rakentaminen. Tässä tasoitetaan ja tiivistetään maata
valmistuneen osan kohdalla.
Vaahtolasimurske suodatinkankaan päällä
näyttää erehdyttävästi kivimurskeelta, mutta kyseessä on kierrätyslasista
valmistettu keveä materiaali, jota on helppo työstää ja joka toimii hyvänä
routaeristeenä. Vaahtolasi muodostaa oman rakennekerroksensa; sen päälle
levitetään kantava kerros ja asfaltti.
Vaahtolasimurske on kädessä kevyen kevyttä,
ja kiviltä näyttävät pikku lohkareet saa helposti napsautettua pieniksi
palasiksi. Vaikka näin hauraan materiaalin käyttäminen vilkasliikenteinen kadun
rakennekerroksena voi äkkiseltään vaikuttaa järjenvastaiselta, ideana on
asentaa murske liikkumattomaksi kerrokseksi, jolloin siitä tulee erittäin
kantava ja pitkäikäinen. Vaahtolasi keventää tierakennetta ja maaperään
kohdistuvaa painetta.
Liikenne kulkee nyt Riihitontunpuistoon tehdyn kiertotien kautta, joka on
kartassa merkitty numerolla 2.
Numero 6 kartassa osoittaa kevyelle liikenteelle tarkoitetun uuden
alikulun paikan. Graniittirakennus Kallio on aloittanut tämän
Rälssitilanportti-nimisen alikulun rakentamisen Olarinluomasta Merituulentien
ali metrokorttelin edustalle. Alikulun rakentamisen yhteydessä syntyy yksi
neljästä uudesta sillasta, sillä autot kulkevat töiden valmistuttua alikulun
päältä.
Numero 1 B kertoo Merituulentien parantamisesta Olarinluomasta itään. Haukilahdenkadun
risteykseen on rakennettu väliaikainen kiertoliittymä. Risteysalueella
vanhastaan olevaa siltaa levennetään.
Rälssitilanportti on tässä valmisteilla Merituulentien
eteläpuolella. Pystyssä on ponttiseinä, ja sen ankkurointi maaperään on
alkanut. Kuoppaa oli joulukuun puolivälissä kaivettu vasta pari metriä, mutta ponttien
ankkuroinnin jälkeen päästään kaivamaan syvemmältä.
Rälssitilanportin maanpäällisistä
sisäänmenoista tulee näyttävät. Alikulun eteläpää on spiraalin muotoinen.
Alikulusta on suora yhteys metrokeskuksen lippuhallin yhdyskäytävään, joka
näkyy kuvassa oikealle kääntyvänä haarana.
Säännöllisesti Merituulentiellä liikkuvat
autoilijat lienevät jo tottuneet uuteen, väliaikaiseen liikenneympyrään
Haukilahdenkadun risteyksessä. Harvemmin alueella liikkuvilta vaaditaan
tarkkuutta, sillä tien yläpuolella aikaisemmin olleet ryhmittymismerkit ovat
poistuneet, ja työnaikaiset liikennemerkit tulleet tilalle. Kuva on otettu
Tapiolan suunnasta Olarin suuntaan.
Marraskuussa otetussa kuvassa
ryhmittymismerkit olivat vielä paikallaan Haukilahdenkadun päässä. Myös nämä
opasteet on otettu alas Merituulentien risteyksessä. Tarkkuutta siis myös
Länsiväylän suunnasta Niittykumpuun tultaessa. Tässä risteyksessä on marraskuun
lopusta asti ollut työnaikainen kiertoliittymä ja työnaikaiset opasteet.
Merituulentien ja Haukilahdenkadun
risteyksen ilme muuttuu myös uusien asuinrakennusten vuoksi. Katujen kulmaukseen
nousee Varmalle rakennettava viisikerroksinen kerrostalo. Haukilahdenkadun
varteen rakennetaan kaksi muutakin kerrostaloa; yhdessä nämä kolme rakennusta
muodostavat Niittysillankulma-nimisen korttelin. Kuvassa Haukilahdenkatu on
liikenneympyrän takana.
Haukilahdenkadun molemmin puolin rakennetaan
uusia katuja ja siltarakenteita. Numeron 7 kohdalle syntyy uusi alikulku ja
siltakansi. Tähän kohtaan rakennetaan kevyen liikenteen ramppi länsisuuntaan
uudelle Niittyportti-nimiselle kadulle.
Uusien katujen rakentamisen vuoksi
Haukilahdenkatu halkaistaan keskeltä, ja liikenne siirretään vaiheittain kadun
puolelta toiselle.
Kartan numero kertovat töistä seuraavasti:
4: Haukilahdenkatu uusitaan Merituulentien
ja Niittyportin välillä. Kadulle tulee lisää kaistoja ja kaksi uutta risteystä.
5: Haukilahdenkadun molemmin puolin
rakennetaan ensi vuoden syksyyn asti uusia katuja: Niittypuistonkuja,
Niittysillankulma ja sekä jatke nykyiselle Niittyportille.
7: Uusi Niittyportin silta mahdollistaa
Niittyportti-nimisen kadun jatkumisen Haukilahdenkadun länsipuolelle. Nykyinen
kevyenliikenteen alikulku muuttuu myös ajoneuvoliikenteelle sopivaksi. Uutta
alikulkua ja katuyhteyttä pitkin pääsee metroasemalle ja sen
pysäköintitiloihin.
9. Metrokeskuksen (numero 10) ympärille
syntyy uusi puisto, Niittypuisto. Sen rakentaminen jatkuu vuoteen 2017.
12.
Merituulentien ja Haukilahdenkadun kulmaan nousee omistus- ja
vuokra-asuntojen kortteli, Niittysillankulma.
13. Espoon Asuntojen vuokra-asuntoja
rakennetaan vuoteen 2018 asti.