perjantai 18. joulukuuta 2015

Katurakentaminen täydessä vauhdissa – tekeillä myös siltarakenteita


Niittykummun läpi viime aikoina kulkeneet sen tietävät: katurakentaminen on käynnistynyt laajassa mitassa niin Merituulentiellä kuin Haukilahdenkadulla. Espoon kaupungille katu-urakkaa tekevä Graniittirakennus Kallio on päässyt kiinni myös siltarakenteiden valmisteluun. Siltoja muodostuu alueelle kaikkiaan neljä uutta, ja lisäksi yhtä vanhaa levennetään.


Merituulentien liikenne on saatu siirrettyä pohjoisen puoleisille kaistoille suunnitelmien mukaisesti, ja eteläisten kaistojen asfaltti ja sen alapuoliset kerrokset on jo pitkälti kaivettu pois. Tien länsipäässä alkoi joulukuussa rakenteen vahvistaminen uusilla kerroksilla.


Samanaikaisesti alueella on käynnissä kaapelilinjan rakentaminen. Tässä tasoitetaan ja tiivistetään maata valmistuneen osan kohdalla.


Vaahtolasimurske suodatinkankaan päällä näyttää erehdyttävästi kivimurskeelta, mutta kyseessä on kierrätyslasista valmistettu keveä materiaali, jota on helppo työstää ja joka toimii hyvänä routaeristeenä. Vaahtolasi muodostaa oman rakennekerroksensa; sen päälle levitetään kantava kerros ja asfaltti.


Vaahtolasimurske on kädessä kevyen kevyttä, ja kiviltä näyttävät pikku lohkareet saa helposti napsautettua pieniksi palasiksi. Vaikka näin hauraan materiaalin käyttäminen vilkasliikenteinen kadun rakennekerroksena voi äkkiseltään vaikuttaa järjenvastaiselta, ideana on asentaa murske liikkumattomaksi kerrokseksi, jolloin siitä tulee erittäin kantava ja pitkäikäinen. Vaahtolasi keventää tierakennetta ja maaperään kohdistuvaa painetta.


Liikenne kulkee nyt Riihitontunpuistoon tehdyn kiertotien kautta, joka on kartassa merkitty numerolla 2. 

Numero 6 kartassa osoittaa kevyelle liikenteelle tarkoitetun uuden alikulun paikan. Graniittirakennus Kallio on aloittanut tämän Rälssitilanportti-nimisen alikulun rakentamisen Olarinluomasta Merituulentien ali metrokorttelin edustalle. Alikulun rakentamisen yhteydessä syntyy yksi neljästä uudesta sillasta, sillä autot kulkevat töiden valmistuttua alikulun päältä.

Numero 1 B kertoo Merituulentien parantamisesta Olarinluomasta itään. Haukilahdenkadun risteykseen on rakennettu väliaikainen kiertoliittymä. Risteysalueella vanhastaan olevaa siltaa levennetään. 


Rälssitilanportti on tässä valmisteilla Merituulentien eteläpuolella. Pystyssä on ponttiseinä, ja sen ankkurointi maaperään on alkanut. Kuoppaa oli joulukuun puolivälissä kaivettu vasta pari metriä, mutta ponttien ankkuroinnin jälkeen päästään kaivamaan syvemmältä.


Rälssitilanportin maanpäällisistä sisäänmenoista tulee näyttävät. Alikulun eteläpää on spiraalin muotoinen. Alikulusta on suora yhteys metrokeskuksen lippuhallin yhdyskäytävään, joka näkyy kuvassa oikealle kääntyvänä haarana.


Säännöllisesti Merituulentiellä liikkuvat autoilijat lienevät jo tottuneet uuteen, väliaikaiseen liikenneympyrään Haukilahdenkadun risteyksessä. Harvemmin alueella liikkuvilta vaaditaan tarkkuutta, sillä tien yläpuolella aikaisemmin olleet ryhmittymismerkit ovat poistuneet, ja työnaikaiset liikennemerkit tulleet tilalle. Kuva on otettu Tapiolan suunnasta Olarin suuntaan.


Marraskuussa otetussa kuvassa ryhmittymismerkit olivat vielä paikallaan Haukilahdenkadun päässä. Myös nämä opasteet on otettu alas Merituulentien risteyksessä. Tarkkuutta siis myös Länsiväylän suunnasta Niittykumpuun tultaessa. Tässä risteyksessä on marraskuun lopusta asti ollut työnaikainen kiertoliittymä ja työnaikaiset opasteet.


 Merituulentien ja Haukilahdenkadun risteyksen ilme muuttuu myös uusien asuinrakennusten vuoksi. Katujen kulmaukseen nousee Varmalle rakennettava viisikerroksinen kerrostalo. Haukilahdenkadun varteen rakennetaan kaksi muutakin kerrostaloa; yhdessä nämä kolme rakennusta muodostavat Niittysillankulma-nimisen korttelin. Kuvassa Haukilahdenkatu on liikenneympyrän takana.


Haukilahdenkadun molemmin puolin rakennetaan uusia katuja ja siltarakenteita. Numeron 7 kohdalle syntyy uusi alikulku ja siltakansi. Tähän kohtaan rakennetaan kevyen liikenteen ramppi länsisuuntaan uudelle Niittyportti-nimiselle kadulle.

Uusien katujen rakentamisen vuoksi Haukilahdenkatu halkaistaan keskeltä, ja liikenne siirretään vaiheittain kadun puolelta toiselle.

Kartan numero kertovat töistä seuraavasti:

4: Haukilahdenkatu uusitaan Merituulentien ja Niittyportin välillä. Kadulle tulee lisää kaistoja ja kaksi uutta risteystä.

5: Haukilahdenkadun molemmin puolin rakennetaan ensi vuoden syksyyn asti uusia katuja: Niittypuistonkuja, Niittysillankulma ja sekä jatke nykyiselle Niittyportille.

7: Uusi Niittyportin silta mahdollistaa Niittyportti-nimisen kadun jatkumisen Haukilahdenkadun länsipuolelle. Nykyinen kevyenliikenteen alikulku muuttuu myös ajoneuvoliikenteelle sopivaksi. Uutta alikulkua ja katuyhteyttä pitkin pääsee metroasemalle ja sen pysäköintitiloihin.

9. Metrokeskuksen (numero 10) ympärille syntyy uusi puisto, Niittypuisto. Sen rakentaminen jatkuu vuoteen 2017.

12.  Merituulentien ja Haukilahdenkadun kulmaan nousee omistus- ja vuokra-asuntojen kortteli, Niittysillankulma.

13. Espoon Asuntojen vuokra-asuntoja rakennetaan vuoteen 2018 asti.