Katurakentaminen Niittykummun ytimessä on
alkamassa, ja liikenne siirretään marraskuussa Merituulentiellä sen
pohjoiskaistoille. Metroaseman työmaan kohdalla liikenne siirtyy samalla kiertotielle.
Kiertotietä on rakennettu Riihitontunpuistoon Olarinluoma-kadun ja
Haukilahdenkadun väliselle pätkälle lokakuun ajan. Kaaren muotoinen
väliaikaisratkaisu on liikenteen käytössä noin vuoden. Kaikkiaan
katurakentamisurakka kestää pari vuotta.
Myös bussit, bussipysäkit ja kevyt liikenne
siirtyvät puistoon tehdylle kaarelle samaan aikaan muun liikenteen kanssa.
Siirto tehdään, jotta Merituulentien alle voidaan rakentaa uusi alikulku
Olarinluoma-kadulta metrokeskukseen.
Katutöiden aikana Merituulentien ja
Haukilahdenkadun risteykseen rakennetaan väliaikainen kiertoliittymä.
Etelänpuoleiset
kaistat remonttiin
Katutöitä tullaan tekemään parin seuraavan
vuoden aikana sekä Merituulentiellä että Haukilahdenkadulla ja sen molemmilla
puolilla. Alkamassa on liikennejärjestelyjen vaihe yksi, jossa Merituulentietä
parannetaan Olarinluoma-kadusta länteen ja itään.
– Vaihe yksi kattaa Merituulentiellä matkan
Kotitontuntieltä lähes Kehä II:lle, kertovat Espoon kaupungille katu-urakkaa
tekevän Graniittirakennus Kallion työmaapäällikkö Heikki Kairikko ja
työmaainsinööri Jaana Hjelm. Heidän takanaan näkyvässä kartassa Merituulentie
näkyy vaakasuorana punaisine merkintöineen. Haukilahdenkatu näkyy korostettuna
viistosti alaspäin. Sen molemmin puolin rakennetaan uusia katuja.
Merituulentien pohjoispuolta on levennetty,
sillä liikenne siirretään kokonaisuudessaan pohjoisen puoleisille kaistoille.
Etelän eli nykyisen Niittytorin puoleisia kaistoja perusparannetaan, jotta ne
kestävät uudistuvan Niittykummun kasvavat
liikennevirrat.
– Osa uusista kadun rakennekerroksista
toteutetaan keventävänä vaahtolasirakenteena. Menetelmää käytettiin hiljattain
Suomenojan kiertoliittymän parannuksessa. Sen lisäksi että vaahtolasi keventää
tierakennetta, se on pitkäikäistä ja hyvä routaeriste, Heikki Kairikko ja Jaana
Hjelm kertovat.
Kun Merituulentien eteläiset kaistat
saadaan valmiiksi, liikenne siirretään niille, ja parannustyöt käynnistyvät
pohjoisilla kaistoilla. Valitettavasti katurakentaminen tulee todennäköisesti
jonkin verran ruuhkauttamaan liikennettä Merituulentiellä.
Vanha tuttu pyörätie säilyy lähes
muuttumattomana katutöiden ajan, mutta siirtyy kiertotien kohdalla
Riihitontunpuistossa hieman pohjoisemmas.
Mikäli kaikki sujuu suunnitelmien mukaan,
katurakentaminen niin Merituulentiellä kuin Haukilahdenkadulla saadaan
valmiiksi vuoden 2017 kesällä.
Katurakentamisesta löytyy yksityiskohtainen
selostus karttoineen 18. elokuuta ilmestyneessä blogissa.